czwartek, 9 września 2021

Tutorskie pudełko

Tutorskie pudełko to świetny pomysł na rozpoczęcie roku szkolnego, który zaczerpnąłem od Łukasza Szeligi.           

😀😀😀Profil Łukasza 😀😀😀

Koncept jest niby bardzo prosty, bowiem polega na włożeniu do pudełka różnych przedmiotów związanych z własną postacią. W dniu prezentacji pudełek okazuje się jednak, iż wyobraźnia naszych uczniów bywa niezwykle trudna do rozszyfrowania, gdyż niektórzy myślą w sposób nieszablonowy, a często też metaforyczny. U mnie tutorskie pudełko sprawdziło się zarówno w klasie IV, z którą dopiero nawiązuję bliższą znajomość, jak i w klasie VIII. Ósmoklasistów znam od dawien dawna, a mimo to dowiedziałem się o nich wielu ciekawych, inspirujących oraz zaskakujących faktów.

Pokusiłem się również o stworzenie własnego pudełka, co zaowocowało wieloma domysłami, pytaniami i stwierdzeniami ad priori. I tak – pusty flakonik po perfumach stał się oznaką nie tyle elegancji, co brak funduszy na kolejne, baterię słusznie odczytano jako niezliczone pokłady energii, zaś słodkiego cukierka skojarzono z 1) pociągiem do słodyczy (specjalnie nieukrywanym), 2) imieniem właścicielka pudełka, 3) rzekomą słodkością właściciela pudełka (co oczywiście stwierdziła jedna z klasowych niewiast).

Drogi Łukaszu, melduję wykonanie zadania, dziękuję za inspirację i fantastyczną zabawę 😏😏😏😏 

Tutorskie pudełko prowokuje młodych ludzi do otwierania się przed innymi, pozwala powiedzieć o sobie coś więcej w nieco mniej krępującej formie. Z całego serca polecam jako formę pracy z dziećmi oraz młodzieżą.

Uczniowskie pomysły można podziwiać na stronie - Prace uczniów.



poniedziałek, 6 września 2021

Początek roku - przywitanie

A może warto rozpocząć rok szkolny od kilku zdań na swój temat, zwłaszcza w klasach czwartych, które nie miały wcześniej z nami do czynienia? Kryteria, systemy oceniania, zakazy, nakazy, terminy..., wszystko to pewnie ważne i potrzebne, lecz w rozsądnych proporcjach. W końcu uczeń czeka na spotkanie z nauczycielem-człowiekiem, a nie rzecznikiem szkolnych procedur. Dajmy siebie poznać jako zwykli ludzie - z pasjami, marzeniami, ale też wadami. 

To od nas w dużej mierze zależy, w co przerodzi się to pierwsze spotkanie. Oby w piękną, fascynującą, a przede wszystkim wspólną podróż ku wzniosłym i szlachetnym celom. 

Tego Państwu z całego serca życzę 😀


poniedziałek, 23 sierpnia 2021

Geniallne Story Cubes

Większość z Was zna pewnie Story Cubes. A co jeśli nie mamy przy sobie kostek? Z pomocą przychodzi Genial.ly. oraz możliwość dodawania interaktywnych elementów. Już za momencik uczniowie będą mogli rozpocząć literacką zabawę ;) 

Jeśli wypróbujecie na swoich lekcjach, dajcie znać, jak się przyjęło. 

Pozdrawiam, 

Grześ 


piątek, 20 sierpnia 2021

Jeden bohater, jedno zdanie, jedna historia - wszystko w Twoich rękach...

Już na początku roku szkolnego warto rozpisać naszych kochanych uczniów. Dla tych, którzy nie mają literackiego bakcyla, z pomocą przychodzi 12 inspirujących plansz. Mam nadzieję, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jeśli komuś będzie mało, odsyłam także do wcześniejszego materiału - Opowiadanie - inspiracje

Pozdrawiam wakacyjnie i zachęcam do komentowania ;) 

Grześ 😀



wtorek, 17 sierpnia 2021

Ida Fink - "Odpływający ogród"

Dla tych, którzy przygotowują się do nowego roku szkolnego i chcieliby włączyć twórczość Idy Fink jako lekturę uzupełniającą. Tym razem propozycja omówienia opowiadania pt. "Odpływający ogród". Jeśli ktoś planuje cykl lekcji, przypominam wcześniejsze prezentacje - "Zabawa w klucz" i "Wariat".



piątek, 13 sierpnia 2021

Dzień Kropki - inspiracje

Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami, stąd powoli wchodzimy na wyższe tryby ;) Znakomita inicjatywa pani Marleny Kowalskiej oraz pani Agnieszki PietnoczkiDzień Kropki. Postanowiłem dorzucić coś od siebie 😀

Może ktoś skorzysta. Pozdrawiam wakacyjnie 👍



wtorek, 18 maja 2021

Król zdalnego nauczania

Prosta zabawa na dobry początek stacjonarnej nauki - Król zdalnego nauczania. Pozwoli ona uczniom nabrać dystansu do kilkumiesięcznego etapu wirtualnej edukacji. W zabawie powinni wziąć udział również nauczyciele, wszak nam również zdarzało się niejednokrotnie popełniać małe, uczniowskie "grzeszki". 

Zabawa składa się z dwóch etapów. 

1. Etap pierwszy - uczniowie odpowiadają na pytania, za każdą odpowiedź twierdzącą przyznają sobie jeden plusik. 

2. Etap drugi - uczniowie przy każdym z pytań dopisują imię kolegi (koleżanki), który Ich zdaniem także udzielił odpowiedzi twierdzącej. Dobry typ nagradzamy plusikiem. 

Zdobywca lub zdobywczyni największej ilości punktów zostaje Królem lub Królową zdalnego nauczania:) 

Oto propozycje pytań: 

1.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz spóźniłem/spóźniłam się na lekcję.

2.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz zdarzyło mi się zasnąć podczas lekcji.

3.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz wziąłem/wzięłam udział w konkursie szkolnym lub pozaszkolnym.

4.     Podczas edukacji zdalnej prowadziłem/prowadziłam systematycznie notatki.

5.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz wziąłem/wzięłam udział w lekcji, mając na sobie piżamę.

6.     Podczas edukacji zdalnej przeczytałem/przeczytałam przynajmniej jedną książkę.

7.     Podczas edukacji zdalnej zdarzyło mi się przynajmniej raz brać udział w lekcji, łącząc się na dworze.

8.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz zaspałem/zaspałam na pierwszą lekcję.

9.     Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz wyciszyłem/wyciszyłam nauczyciela.

10.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz oglądałem/oglądałam telewizję w trakcie lekcji.

11.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz zdarzyło mi się wpuścić kuriera do domu w trakcji lekcji.

12.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz celowo wyłączyłem/wyłączyłam mikrofon lub kamerkę.

13.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz zdarzyło mi się konsumować w trakcie lekcji.

14.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz pisałem/pisałam z koleżanką lub kolegą na Messengerze, gdy trwała lekcja.

15.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz śpiewałem/śpiewałam sobie pod nosem.

16.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz zapytałem/zapytałam na Teamsie – jaki jutro plan?

17.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz opuściłem/opuściłam lekcję, bo nie było prądu.

18.   Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz na sprawdzianie podpowiedział mi rodzic.

19.  Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz wziąłem/wzięłam udział w lekcji na leżąco.

20.  Podczas edukacji zdalnej przynajmniej raz przez pomyłkę zadzwoniłem/zadzwoniłam do nauczyciela.