Etykiety

poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Karta postaci - pakt nauczyciela z uczniem :)

Zawiązywanie paktów z uczniami bywa zabiegiem ryzykownym... - powie wielu znawców tematu. Pójdziesz raz na kompromis, a pojawi się cała lista uczniowskich życzeń, usprawiedliwień i udziwnień. A wszystko po to by zrobić mniej bądź nie robić wcale... "Najlepiej napisać gotowy temat na tablicy, bo jak da Pan im dowolność, oddadzą puste kartki" - mawiała polonistka na praktykach (35 lat w zawodzie). Zatem zapisujemy - "Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z mieszkańcem innej planety". 

Naprawdę? Uczeń jest aż tak zły? Naprawdę nie będzie nic robił, jak mu nie pokażemy palcem? A może jest wręcz odwrotnie. Może uczeń nie potrzebuje ciągłego prowadzenia za rączkę? Wskazującego palca? Potrzebuje wolności, skrzydeł, aby sięgnąć wyżej. I może właśnie tego się również boimy? Wszak nad takim lotem nie mamy pełnej kontroli 😏

A teraz do konkretów, czyli o moim pakcie. O pakcie, którego świadomość mam tylko ja, choć biorą w nim udział także uczniowie. Pakt ma trzy odsłony. Najważniejsza jest pierwsza, bo jak ona chwyci, jest duża szansa, że chwyci całość :) 

I odsłona - uczniowie wykonują kartę bohatera w generatorze postaci (Generator) wchodzimy na terytorium ucznia i zawiązujemy z nim cichy pakt, uczeń lubi nowoczesne technologie, uczeń lubi karty postaci, zna je z gier komputerowych, sam opis bohatera okazuje się także świetną zabawą - uczeń jest zadowolony, a my za chwilkę z tej radości skorzystamy. 

II odsłona - uczniowie wymieniają się kartami postaci, a następnie tworzą opowiadania z bohaterem, który został stworzony przez kolegę lub koleżankę - ta odsłona paktu jest interesująca dla ucznia, gdyż do końca nie wie, na jakiego bohatera trafi, teraz do pracy należy się przyłożyć, by postać kolegi lub koleżanki "nie ucierpiała" na skutek mojej twórczej działalności. Nauczyciel też zadowolony, bo dzieci muszą poćwiczyć pisanie opowiadań. 

III odsłona - kolejna wymiana, tym razem opowiadaniami. Uczniowie zapoznają się z dziełami kolegów i koleżanek, a następnie tworzą opowiadania w pudełku. W ten sposób nauczyciel sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem, a uczeń otrzymuje kolejną porcję świetnej zabawy :) 

Kto wykorzysta trzy odsłony paktu? :D 









6 komentarzy:

  1. Dzień dobry. Co to jest za metoda: opowiadanie w pudełku? Znam i z powodzeniem stosuję lekturę w pudełku. Ewa ŁAPIŃSKA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Modyfikacja lektury w pudełku :) Sam koncept jest taki sam, bazujemy tylko na krótszym utworze, którego autorem jest dziecko ;)

      Usuń